Sunday, July 19, 2009

HMT223 Salam Terakhir Sudirman

Soalan 1.Sampaikan, terakhir,teristimewa,,kepada, tersayang, pemergian, dirancang, bertanya mengapa, mengucap, berputaran,berkesempatan, melahirkan, kerinduan, terhadap , sebuah, kenyataan, menyakitkan, berdaya , berserah ,kepada, memohon , keampunan, melalui, kemaafan, mengulangi , semula, bersama, abadikan, ingatan.

Soalan 2.
sampaikan : sampai + -kan
terakhir : teR- + akhir
teristimewa : teR- + istimewa
kepada : ke- + pada
tersayang : teR- + sayang
pemergian : peN-…-an + pergi
dirancang : di- + rancang
bertanya : beR- + tanya
mengapa : meN- + apa
mengucap : meN- + ucap
berputaran : beR-…-an + putar
berkesempatan : beR- + [ke-…-an + sempat]
melahirkan :meN- + [lahir + -kan]
kerinduan : ke-…-an + rindu
terhadap : teR- +hadap
sebuah : se- + buah
kenyataan : ke-…-an + nyata
menyakitkan : meN-..-kan + sakit
berdaya : beR- + daya
berserah : beR- + serah
kepada : ke- + pada
memohon : meN- + pohon
keampunan : ke-…-an + ampun
melalui : meN-…-i + lalu
kemaafan : ke-…-an + maaf
mengulangi : meN-…-I + ulang
semula : se- + mula
bersama : beR- + sama
abadikan : abadi + -kan
ingatan : ingat + -an

Soalan 3.
1. salam 2. buat 3. kau 4. yang 5. pada 6. teman 7. ku 8. kenang9. ini 10. tak 11. usah 12. aku13. mu14. Kerna 15. waktu16. bimbang17. demi18. yang19. amat 20.tidak 21. hanya 22. pada23. -Nya24. akhir25. beri 26. punya 27. waktu28 masih 29. ingin 30. saat 31. indah 32. saying33. saja

Soalan 4.
Morfem bebas kerana ‘ku’, ‘mu’, dan ‘nya’ adalah kata ganti nama diri pertama, kedua dan ketiga. (Lihat nota di bawah : No.5)

Soalan 5.Kata ganti nama diri ‘ku’ adalah kata ganti nama diri pertama dan ‘mu’ adalah kata ganti nama diri kedua dalam bentuk ringkas iaitu ‘ku bagi ‘aku’ dan ‘mu’ bagi ‘kamu’. (Nik Safiah et.al.(2008;492). Lihat Za’ba (2000:122, 123).Nik Safiah Karim et.al (2008: xxxvii & 104) menyatakan bahawa kata ganti nama orang ketiga –nya yang menandakan kepunyaan boleh juga berfungsi sebagai penekan dan pembenda.Dalam bahasa Melayu terdapat satu bentuk kata yang hadir selepas perkataan. Bentuk itu ialah –nya yang berfungsi sebagai penekan dan pembenda.Antara bentuk kata yang demikian ialah sesungguhnya, nampaknya, lajunya, dan datangnya.(Nik Safiah Karim et.al. (2008:295)

Soalan 6.
Lagu ‘Salam Terakhir’ membantu pelajar HMT223 mengenalpasti morfem bebas dan morfem terikat serta kewujudan ‘ku’, ‘mu’ dan ‘-nya’. Lagu ini juga amat sebati dalam jiwa rakyat Malaysia dan hampir semua orang tahu akan lagu dan liriknya. Lagu ini merupakan sebuah lagu yang penuh nostalgia terutamanya selepas pemergian Dato'Sudirman Hj. Arshad ke rahmatullah.

1 comment:

  1. Salam eliz,
    saya terjumpa blog eliz semasa mencari maklumat mengenai kaedah kajian dan penyelidikan. saya mohon kebenaran menggunakan beberapa frasa di dalamnya untuk penyediaan proposal saya.

    terima kasih.

    ReplyDelete